المپیک زمستانی در سوچی ، درتعداد تبلیغات رکورد را شکسته است. مبلغ کلی قراردادهای حامیان ، تهیه کنندگان و دارندگان مجوز تقریبا 1.5 میلیارد دلار آمریکا بوده است.
البته تمامی هزینه ها برای آماده سازی المپیک توسط قراردادهای تبلیغاتی تامین نمی شود اما می توانند سود خوبی را به همراه داشته باشند. آندری مامونتوف ، کارشناس بازاریابی خاطر نشان می کند :
مدت زمان طولانی بازی های المپیک با مراسم های بی ثمر همراه بودند اما از سال 1990 المپیک ها سودهای بسیاری آوردند. در بسیاری از آنها این سودها به واسطه ی حامیان مالی صورت می گرفت. در واقع تمامی سالهای اخیر سودهای المپیک رشد داشته است. ممکن است که المپیک روسی نیز رکود خود را در زمینه سود داشته باشد.
مبلغ کلی سودهای بازاریابی بازی ها در سوچی تقریبا 1.5 میلیارد دلار است. تا به امروز سود اینچنینی تنها در بازی های تابستانی پکن بدست آمده است. اما مقایسه سود بازی های تابستانی و زمستانی اشتباه است. برای آنکه در المپیک های تابستانی ورزشکاران بیشتری شرکت می کنند و آنها تماشگران تلویزیونی بیشتری خواهند داشت و این بدان معناست که حامیان مالی بیشتری جذب می شوند. و اگر سوچی به پکن برسد این پیروزی بزرگی برای سازمان دهندگان است. برای آنکه موفق شده اند شرکت های بزرگ را در مرحله اول آماده سازی برای المپیک جذب نمایند.
شرکا خودشان تاکید می کنند که برای آنها شرکت در رقابت المپیک تنها سود تجاری به همراه ندارد.
شرکت در جنبش المپیک مسئله شهرت کمپانی است که اغلب بسیار مهم تر از بازگشت سرمایه است. آندری مامونتوف کارشناس بازاریابی خاطر نشان می کند :
بسیاری از شرکت ها سعی می کنند که المپیک را در مدت زمان طولانی حمایت کنند نه برای آنکه آنها تاثیر زیادی به همراه دارند . بلکه برای آنکه سعی دارند این تاثیر را طی چند سال جمع کرده و بدین ترتیب متقاضیان با علاقه و اتکا به مراسم های بزرگی چون المپیک به آنها مراجعه می کنند.
انتظار می رود که سوچی رکورد قراردادهای تبلیغاتی را در زمان پخش مستقیم هم بشکند. یکی از شرکت های بزرگ آمریکایی یعنی NBC امروز قرارداد تبلیغاتی به ارزش 800 میلیون دلار بست که رکورد جهانی بازی های المپیک را شکست. کارشناسان مطمئنند که این رقم افزایش می یابد. برای آنکه المپیک یکی از مهم ترین برنامه های تلویزیونی جهان است. بینندگان در کل کره زمین اتفاقات ورزشی را دنبال می کنند. هر شبکه آماده است که هزینه های زیادی برای گرفتن حق پخش مستقیم بازی ها صرف نماید. پس زمان تبلیغات هم حقیقتا طلایی و باارزش خواهد شد.