المپیاد سوچی – 2014 هنوز آغاز نشده است ولی رکوردهایی برقرار شده اند. بازی های سوچی از حمایت بیسابقه ای از طرف حامیان ، شرکای بازاریاب و صادرکنندگان مجوزها و تأمین کنندگان برخوردار شده اند. این عالی ترین نتیجه در تاریخ مسابقات المپیک زمستانی و تابستانی است.
اولین تیم های المپیکی وارد سوچی می شوند. مراسم استقبال از تیم های شرکت کننده در دهکده های المپیکی ساحلی و کوهستانی آغاز شده است. دستکش های دارای سمبل سوچی و ماتریوشکا، یکی از سمبل های روسیه به ورزشکاران و مهمانان افتخاری هدیه می شود. رویهمرفته شرکت کنندگان و مهمانان بازی های زمستانی می توانند حدود 5 هزار نوع سوغاتی مختلف با سمبل های المپیکی – از لباس های ورزشی گرفته تا سکه، تمبر و عروسک های نرم المپیکی را خریداری کنند. برنامه مارکتینگی به ارزیابی متخصصان بیش از 500 میلیون دلار برای المپیاد جمع خواهد کرد. طلسم های المپیاد – عروسک های نرم تا کنون رکورد فروش را برقرار کرده اند. بیش از سه و نیم میلیون عروسک المپیکی تا کنون بفروش رفته است.
کمیته سازمانی المپیک قرارداد بازاریابی با 10 کمپانی بین المللی – شرکای کمیته بین المللی المپیک و هشت شریک ملی به امضا رسانده است. به عنوان مثال ، شرکای ملی باز یهای المپیک تابستانی در لندن -2012 میلادی هفت کمپانی بودند. و این در حالی است که بازی های تابستانی برای کمپانیهای تبلیغاتی جذاب تر است.
نیکلای دولگوپولوف، معاون سردبیر « راسیسکایا گازتا» در باره خودویژگی المپیک سوچی گفت: این اولین المپیادی است که در یک ناحیه کاملا غیرعادی جغرافیایی برگزار می شود : در ساحل دریا هوا مطبوع و گرم و در کوهستان دمای هوا به منهای 10 درجه می رسد. برگزاری اولین المپیک زمستانی در جهان در یک ناحیه گرمسیر کمپانیهای تبلیغاتی را جلب می کند. یک نکته مهم دیگر نیز وجود دارد. اگر قبلا ورزشکاران عمدتا از کشورهای شمالی در المپیادهای زمستانی شرکت می کردند در این اواخر المپیاد زمستانی شرکت کنندگان هر چه بیشتری از تمام قاره ها را بسوی خود جذب می کند. این موضوع نیز باعث جلب نظر کمپانیهای تبلیغاتی می شود. زیرا آنها می توانند مهمانان المپیاد از سراسر جهان را با محصولات خود آشنا سازند.
قراردادهای تبلیغاتی کمپانیهای تلویزیونی جهان در زمان پخش بازی های المپیک زمستانی سوچی نیز رکورد برجا گذاشته است. شبکه تلویزیونی « ان.بی. سی» آمریکا، یکی از بزرگترین کمپانیهای تلویزیونی ، قراردادهای تبلیغاتی به ارزش 800 میلیون دلار را به امضا رسانده و به این ترتیب رکورد جهانی بازی های زمستانی در وانکوور -2010 میلادی را شکست. کارشناسان معتقدند که شرکت در چنین رویداد بزرگ مقیاسی مانند المپیاد، برای این کمپانی از تأثیر مثبت درازمدتی برخوردار است. شرکای سوچی -2014 از امکان اضافی توسعه تجارت خود برخوردار شده اند.
آندری مالیگین بازاریاب ورزشی در اینباره گفت: بازی های المپیک بدون شک «مارک شماه یک» در ورزش است و جای تعجب نیست که کمپانیهای بزرگ بخوبی از این امکان برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کنند. برای این کمپانی ها، بازی ها بهانه خوبی برای برقراری ارتباط فشرده تر با مشتریان خود است.
شایان ذکر است که رکورد المپیکی برقرار شده است و برنامه ورزشی بازی های سوچی نیز از نظر تعداد کلی مسابقات و انواع آن رکورد برقرار کرده است. در نتیجه تعداد کل آنها به 98 مسابقه رسیده است که 15 مسابقه بیش از باز یهای قبلی وانکوور در سال 2010 میلادی است.